fredag 8. mars 2013

Forventer slike damer virkelig å bli tatt seriøst?

Bildet til høyre er fra Dagsavisens Kvinnekamp: Fra tog til bok. Visstnok fra 8. mars-toget i 1976.

Det er både morsomt og interessant å studere bildet.
  • Meget politisk korrekt.
  • Egentlig ganske så rettferdige og rimelige krav.
  • Kravene er vel forsatt både aktuelle og rimelige?
  • Damene ser meget engasjerte ut.
  • Men selv klarer jeg ikke la være å flire av dem.
Grunnen teksten på plakaten helt til høyre. Den engasjerte damen er så veldig i mot DISRIMINERING, altså.

Så herved et lite tips til dagens damer som forlanger å bli tatt seriøst: Sjekk teksten på plakatene dere bruker!

Ta gjerne en titt på plakatene til de andre damene! For det er lov å skrive feil. Men selv mister jeg respekten for damer og andre som ikke bryr seg om å rette konkrete feil.

Er ikke budskapet viktigere enn presentasjonen? Godt mulig! Men som alle lærere pleier å si:
- Det skader ikke å ha det feilfritt!
Så man kan lure på hvor seriøst de damene tok denne marsjen den gangen for 37 år siden?
  • Var det altså ingen av de andre marsjerende damene som leste det som stod på de andre plakatene den gangen?
  • Var det ingen som sa fra om den skrivefeilen?
  • Var det ingen som brød seg om det?
Godt mulig damene den gang var som typiske damer nå. Det liker ikke at man påpeker konkrete feil.
- Uff, det da ikke så farlig med slike feil!
Kanskje? Kanskje ikke? Men det er ikke mye respekt de får fra meg når de er så likegyldige til hvordan budskapet presenteres.

PS: Har jeg selv noen skrivefeil i min blogg? Godt mulig! Det er bare å si fra! Og da vil jeg prøve gjøre rettinger.

Ingen kommentarer: