lørdag 2. februar 2013

Er det lov å stå bak på utsiden av en bil som kjører?

Bildet til høyre er en fra Aftenpostens Enda en søppelbilsjåfør sparket etter GPS-overvåkning. Akkurat det med GPS-bruken orker jeg ikke mene noe om nå. Det jeg derimot reagerte på, var at mannen stod bak på bilen mens den kjørte. Er slikt lov?

Dette er noe jeg har sett også hos andre renholdsarbeidere. Og jeg innser jo at det ville vært bortimot håpløst å få gjort arbeidet hvis de skulle gått ved siden av.

Det hadde vel heller ikke nyttet hvis de mellom hver stopp skulle satt seg inn i bilen, lukket døra og tatt på seg sikkerhetsbelter.

Men det er da andre yrkesgrupper i Norge som heller ikke får gjort jobben sin hvis de må følge lover og regler. Prøv selv å levere varer rundt om kring i diverse byer uten å bryte parkeringsbestemmelsene! Og dette er snakk om ærlige folk som rutinemessig blir bøtelagt.

Så jeg bare lurer, har renholdsarbeidere fått dispensasjon fra lover og regler? Eller er det bare noen som velger å overse slike regelbrudd?

Hvis det siste er tilfelle, tyder det vel på at noe er galt med det såkalte rettssamfunnet vårt!?

Ingen kommentarer: